Tervetuloa kotisivuilleni!

 

Uusin artikkelini on sivulla "Artikkelit  Luomisesta ja kehityksestä"! 15.5.2026. Se on Filosofia-sivun alasivuna.

Tässä on monia sivuja, ja joillakin sivuilla vielä alasivuja. Toivottavasti rakenne ja lukemistapa selviävät mutkattomasti, ja jokaiselle lukijalle henkilökohtaisesti eniten kiinnostavat asiat löytyvät sujuvasti! 

Kotisivujeni tarkoitus on julkaista kirjani ja artikkelini tietokirjailijana, filosofina ja psykologina. Niitä on tietysti julkaistu muuallakin, kuten seuraavasta näkyy, mutta näin säilytän täydellisen sananvapauden, kun muuten olisin marginaalissa valtavirran, kustantajien, lehdistön, median, kirkkojen ja poliitikkojen suoranaisen sorron ja ainakin sensuurin takia. Nyt en ole marginaalissa enkä flopattuna enää ollenkaan, vaikka niin luullaan ja väitetään. Ajatukseni eivät vaan ole tieteen, filosofian, uskonnon eikä politiikan valtavirran suosiossa. Se on jokaisen aidon filosofin, taiteilijan ja kirjailijan kohtalo aluksi tässä maailmassa. Lopuksi pystytetään patsaita ja vesitetään ajatukset. Minä en ole mikään, mutta laitan korteni kekoon tässä nykyisessä paradigman vaihdossa (katso Podcast Äärirajoilla: "Tiede ei tiedä kaikkea") naturalismista ja tiedeuskosta takaisin tieteen vapauteen. 

Minulla oli kotisivut 2004 lähtien, mutta palveluntarjoaja Angelfire lopahti 2026, ja rakennan nyt uudet sivut. Silloin oli vähän alle 40.000 käyntiä countterissa. Nyt jatkan siitä alun hieman pyöristäen:

41.964 käyntiä. (Ja lisää tulee!) 

 (2004 lähtien, eli se mitä on yli 40.000 taas 13.1.2026 lähtien)

570 kävijää. 

(13.1.2026 lähtien) edellisllä sivuilla ei ollut kävijä-laskijaa. 

(nämä luvut päivittyvät aina välillä kun katson tilastoja.) 

 

Viimeksi muokattu:

 12.6.2026.

 

Edelliset kotisivuni arkistossa:

https://web.archive.org/web/20251115015541if_/https://www.santavuori.com/

Näkyvät nyt ihan hyvin, paitsi kuvat. 

 

Vieraskirja

https://users4.smartgb.com/g/g.php?a=s&i=g43-14708-03

Vieraskirjassa vierailijoita on ollut 7011 tähän mennessä. Viestejä 557. Sinne saa vapaasti kirjoittaa kommentteja. 

 

Linkki haastatteluun Äärirajoilla podcastissa:

https://youtu.be/ysXhOAklYsQ?si=3fKTBFpyspiJ-U1-

Tällä on nyt ollut n. 5500 katsojaa. Ja lisää tulee! Haastattelu on tehty syystalvella 2025.

 

Facebook Group: Universum. Cosmology Independently of the Big Bang Theory. 

https://www.facebook.com/share/g/1AuZGYmkGE/

Hallinnoimani ryhmä.

 

Tiedepalsta.fi. 2026. Näin ajattelevat minusta naturalismin kannattajat, vaikkeivät sitä yleensä näin suoraan sano:

Olli:
Ja olen kirjoittanut Psykoterapian kirjan. Jonka voi vapaasti lukea ja arvioida. Kustantajat eivät tietenkään julkaisseet. Siinä on kaikilla vaikea onnistua. Tutkintooni kuului cum laude taso filosofiasta tieteen filosofian linjalla erinomaisin tiedoin. Ja käytännöllistä filosofiaa. 1986 kirjoitin ensimmäisen filosofian kirjani ja sen jälkeen kaikenlaista jatkuvasti.
 
Neutroni:
Ei joku kurssi tai opintosuoritus tee kenestäkään akateemista asiantuntijaa. Tohtorin tutkinto on siinä vasta perusta, joka osoittaa, että ihminen kykenee jonkinlaiseen itsenäiseen tieteelliseen työhän ja voi alkaa luoda uraa ja rakentaa meriittejä julkaisemalla alansa tieteellisen julkaisukäytännön mukaan. Luonnontieteissä se tarkoittaa vertaisarvioituja lehtiä, ja muilla aloilla voi olla muita vertaisarvioinnin tapoja. Julkaisut ovat se tutkijan varsinainen meriitti,ei suinkaan joku yliopistokurssi muutama kymmenen vuotta sitten.
 
Olli:
Kyse on mielipide-eroista filosofiassa. Sen takia minua täällä jotkut aina haukkuvat.
 
Neutroni:
Älä valehtele. Sinulle on monta kertaa sanottu, että sinun keskustelutyyli on öykkäröivä. Se ärsyttää ihmisiä. Kehut itseäsi estoitta, haukut muita, valehtelet räikeästi. Myönnät sen itsekin siinä, kun vaadit saada puolustaa itseäsi. Koet tämän kilpailuksi ja sinulla on niin pakonomainen tarve kokea voittavasi, että heität käytöstavat romukoppaan etkä välitä pahennuksesta. Tulee mieleen ihan erään valtion presidentti.
 
Olli:
Pitää kertoa, miksi jokin toinen filosofia on parempi ja kunnioittaa minun gurujani siinä kuin muitakin. Jeesus, Joseph Smith, Sokrates, Analyyttinen filosofia, Hegel, Marx, Mao, Esa Saarinen, Luonnonfilosofian Seura, ACG, MOND, vihreät, sosialismi, demokratia jne.
 
Neutroni:
Ei filosofisia ajatuksia voi vertailla parempi - huonompi -asteikolla. Mutta tuossa tuo sinun pätemisen tarve tulee taas esiin, kun kuvittelet, että jankuttamalla tarpeeksi omaa uskonnollista höpinääsi ja hassuja "tieteellisiä" "perusteluja", teet siitä jotenkin paremman. Vaikka filosofisesti se on täysin Pelle Pelottoman mielenhallintasäteiden tasolla. Hätäisiä falsifioimattomia väitteitä, miten muka uskodogmit eivät ole ristiriidassa tieteellisen tiedon kanssa.
 
Olli:
Tai siis antaa minun kunnioittaa mitä filosofiaa kunnioitan ja tehdä omaa filosofiaa. Sitten väitellään argumenteista eikä ihmisistä. Ja ihmisistä asiallisesti vain.
 
Neutroni:
Emme me voi kieltää sinulta filosofian tekemistä. Voimme kieltää vain öykkäröivän julistamisen tällä palstalla. Voit olla varma, että se kielletään jatkossakin. Käy filosofiasotasi muualla. Et ymmärrä mitä asiallinen keskustelu on, kun olet niin voittamisen ja julistamisen lumoissa.
 
Olli:
Meillä kaikilla keskustelijoilla on tasoeroja ja muita eroja, ja monet ajattelevat niiden merkityksen täysin älyttömästi. Minulla on just ne meriitit kuin on, ei enempää eikä vähempää. Ihan hyvät meriitit.
 
Neutroni:
Sinun tieteelliset meriitit ovat nolla. Ei kerta kaikkiaan mitään. Yliopistokoulutus ja työura virkahommissa tai liike-elämässä ei ole tieteellinen meriitti. Niistä aloista, joista öyhötät eniten (esim. astronomia), sinulla ei taida olla peruskurssiakaan. Filosofiset meriittisi ovat yhtä surkeat. Olet suoltanut nettiin omakustanteista paskaa. Sinulla ei ole mitään nimeä eikä arvostusta filosofien yhteisössä niin kuin ei tiedeyhteisössä. Sinulla on juuri nuo meriitit, ei enempää. Vähempää ei voisi ollakaan. Pidä siis suusi soukemmalla akateemisista meriiteistä jatkossa. Olet pelkkä maallikko, jolla on jyrkät uskonnolliset mielipiteet ja pakkomielle julistaa niitä huonosti käyttäytymällä.
 
Lisään tuohon:
Oikea syy tuohon Neutronin rumaan vuodatukseen on ateismin ja naturalismin hegemonia, ja näin sensuurimentaliteetti tiedemaailmassa, vertaisarvioinnissa, mediassa ja foorumeissa. Luulevat olevansa oikeassa tieteessä ja tieteestä ja tieteen filosofiasta. Eivät ole, ovat vain yksi koulukunta tieteessä ja suunta filosofiassa. 
 
Filosofiassa ei tarvi olla ammattilainen yliopistossa, kyllä he siellä sitten aikanaan antavat tunnustuksen, jos tekee hyvää filosofista kirjallisuutta. Voi olla hyväkin, ettei uraudu mihinkään akateemiseen muottiin. Tieteen ja filosofian kehitys on aina yllättävää ja ennalta arvaamatonta. Näin on varsinkin taiteessa, kirjallisuudessa, ja filosofia on lähempänä taiteita ja politiikkaa ja uskontoja ja maailmankatsomuksia kuin juuri tieteitä. 
 
Minun filosofiani on se, että tärkeintä on, että teen iloisesti ja innolla ja rakkaudella tehtäväni Jeesuksen Kristuksen Kirkossa, evankeliumin levittämisessä, Israelin kokoamisessa, temppelityössä ja vähän enemmänkin kuin viralliset tehtäväni, ja perheessäni, ja ammatissa, eli kutsumuksessani psykologina, intellektuellina, osallistujana politiikassa ja järjestöelämässä ja tietokirjailijana filosofiassa.
 
Olen Jumalan lapsi, ja kaikki ihmiset ovat Jumalan lapsia. Identiteetti on oltava selvillä. 
 
Se ei ole tärkeää, menestynkö maailmassa. Maailma on koetuspaikka, ei Paratiisi. 
 
Eikä viihdettä, huvituksia, harrastuksia, kuntoilua eikä lepoa saa unohtaa, muuten elämä on väkinäistä ja vieraantunutta todellisuudesta.
 
Me olemme vapaita, pysykäämme vapaina, ja vapautukaamme myös synnin orjuudesta Jeesuksen Kristuksen, totuuden ja valon, avulla! 
 

 

 

 

Kirjat ja artikkelit

Kirja filosofiasta ja kirja kosmologiasta. ja artikkeleita niistä asioista. Se on kotisivujeni pääsisältö. Suosituin on kyllä kirjani psykoterapiasta. "Suutari pysyköön lestissään", voisi joku sanoa, koska psykologi minun ammattini on. 

Mutta olenhan minä filosofikin, koska olen suorittanut arvosanoja filosofiassa ja tutkinut ja lukenut filosofiaa koko ikäni ja kirjoittanut siitä kirjoja ja artikkeleita: filosofiasta kokonaisuutena, teoreettisesta filosofiasta, tietoteoriasta, metafysiikasta, politiikasta ja uskonnosta. 

Kuvassa lapsuudenkotini talo Katajanokalla, Helsingissä. 

 

 

Millainen universumi on?

Artikkelini siitä, kosmologiasta. 

 

Tieteen kärki asiasta tähtitieteessä on ACG, A Cosmology Group https://cosmology.info

Yksi artikkelini on julkaistu ACG:n sivuilla, se on päivitettynä näillä sivuilla, ja lisäksi keskustelen siellä foorumissa.

ja MOND (katso MOND Googlesta) ja

Non-standard kosmologiat:

https://en.wikipedia.org/wiki/Non-standard cosmology

Ja filosofiassa ikuinen ja ääretön (rajaton) malli alkavan ja laajenevan (BB) sijasta, esim. https://en.wikipedia.org/wiki/Static_universe

ja muut vaihtoehtoiset teoriat, jotka on kerätty ja esitelty ACG:n sivuilla. Minunkin artikkelini on siellä yhtenä teoriana. Oikeaa teoriaa ei voi vielä mielestäni valita. Se on pelkkä hybris, että voitaisiin.

Onko valtavirta samaa mieltä? Ei, se pitää BB- teoriaa, alkavaa ja laajenevaa teoriaa universumista, jo oikeana, siihen tulee vain muutoksia ja tarkennuksia, kuten aurinkokeskeiseen aurinkokunnan teoriaan. Oikea muutos on, että BB on vain paikallisen osauniversumimme teoria. Kaikkeuden teoria puuttuu, jolloin osauniversumimmekin teoria (BB) on puutteellinen, virheellinen, jos se otetaan liian vakavasti, dogmaattisesti. 

 

Koko ongelma ratkeaa erottamalla kaikkeus ja osauniversumimme, miettimällä tarkemmin kaikkeuden ikuisuutta ja äärettömyyttä, sekä luopumalla kaikkeuden laajenemisesta ja alusta. Ja nämä olen tehnyt filosofiassani. Laajenemista ei ole, se on näennäistä kuin auringon kierto taivaalla. Perustelut ovat näissä kirjoissani ja artikkeleissani. 

 

Minun ei kannata taistella pääsystä tiedelehtiin tämän enempää, koska kotisivuni leviikki on riittävän suuri niihin verrattuna, ja niiden vertaisarviointi on yleensä BB:n kannattajien käsissä. Myöskään "Tähdet ja Avaruus"- lehti ei julkaise artikkeleitani, eikä "Hesari", kumpikin vedoten vertaisarviointiin.

www.tiedepalsta.fi bannaa minut vähän väliä.        Sen lisäksi keskustelen muissakin foorumeissa, mainitussa ACG:n foorumissa, ja mm. www.suomi24.fi

Nykyaikana ei kenenkään tarvitse puurtaa yksin, koska on tämä Internet. Lisäksi on seuroja ja yhdistyksiä. Suomen Filosofinen Yhdistys, jossa olen jäsenenä, ja Porin Filosofinen Seura, jossa olen hallituksessa. Opiskeluaikana oli Dilemma ry., jonka perustimme yhdessä mm. Terho Pursiaisen ja Ilkka Niiniluodon kanssa. 

 

Englanninkieliset artikkelit. 

Viimeisimmät artikkelit kosmologiasta. 

Artikkelit tieteen ja luomiskertomuksen yhdistämisestä. 

Muut artikkelit eri aloilta. 

Kirja Filosofiasta. 

Kirja psykoterapiasta.

Scifi novelli matkasta lähimmälle tähdelle, Alfa Kentauriin. 

Matkakertomuksia. 

Paikallishistoriaa. 

 

Osa artikkeleista ja tekstistä on vasta alustavaa ja muutoksessa, kannattaa lukea tekstit uudestaan vähän ajan kuluttua. 

 

KUVASSA piirros Galakseista ja räjähdyksistä ikuisessa universumissa. Jokaisen BB "putken" tai "kuplan" alussa näkyy paikallinen alkuräjähdys. Nämä putket ja alkuräjähdykset vähitellen löytyvät syvän taivaan kuvista, kun vaan ajatustapa vaihtuu, eli paradigma näin muuttuu kosmologian, astronomian ja filosofian tieteissä. Tai jotain tähän suuntaan kuitenkin. Aineellisen maailman, henkimaailman ja Jumalan kirkastetun maailman ero mm. saattaa myös vielä muuttaa käsityksiämme. Eli ei paradigmojen vaihtuminen tähänkään keksintöön vielä lopu. 

Tutustu sisältöön

Sivut elävät, eli kannattaa aina välillä tutustua sivuihin uudestaan.

 

Kirjat

Tutustu kirjoihini ja niiden teemoihin.

Artikkelit

Lue artikkeleitani, jotka käsittelevät filosofiaa ja psykoterapiaa ym. aiheita.

Blogi

Seuraa blogiani, jossa jaan ajatuksiani ja ideoitani.

Klikkaa "Lue lisää" painiketta niin pääset blogiini. Sinne voi kirjoittaa viestejä, se on vieraskirja samalla. 

Tietoa minusta

Tutustu minuun ja taustatietooni kirjailijana.

Kuvassa tekoälyn piirros universumista. 

Olli Santavuori

Olen tietokirjailija Helsingistä, ja nykyään Porista, Reposaarelta, ja tämä on kotisivuni, jonne kokoan kirjoittamiani kirjoja ja artikkeleita. Syntynyt olen Torniossa 1946.

Tervetuloa tutustumaan filosofisiin ajatuksiini ja teoksiini!

Ajatuksia ja ideoita

Linkki tähän podcastiin tuolla alussa.

Sukututkimus on mielenkiintoista. Kuvassa Frans Niklas Santavuoren, s. 1854, jälkeläisten sukukokous n. v. 1965. Isäni ja äitini Martti ja Kaino Santavuori toinen pariskunta oikealta. Kaikki nämä mm. löytyvät familysearch.org- ohjelmasta Netissä. Voi aloittaa etsimällä hausta Martti Santavuori, s. 1901, Suomi, Merikarvia. Elävät näkyvät vain kunkin omassa sukupuussa, kuolleet kaikille.